funktionsmedicinsktidskrift.se

Oavsett ålder behöver alla motionera eftersom fysisk aktivitet stärker din hälsa, psykiska välmående samt minskar risken för sjukdomar. Vi kan alltså må bättre genom att vara mer aktiva och minska den tid som vi sitter stilla. Det har ingen betydelse om du är helt frisk eller om du lever med en sjukdom. Det innebär inte att du behöver bli en atlet och utöva intensivsporter utan det gäller att röra på sig så ofta och så mycket som möjligt. Även måttlig motion eller fysisk aktivitet kommer att göra skillnad.

Röra sig är viktigt

Att röra på sig är mycket viktigare än vad många inser. All motion och rörelse du gör kommer att ha en positiv inverkan på din hälsa. Du kommer att bli starkare, ha mer ork och energi, bättre sömn plus att ditt minne kan bli bättre. Risken för sjukdomar kommer att minska när du rör på dig i vardagen och minskar ditt stillasittande. Vuxna rekommenderas att utföra måttligt ansträngande aktiviteter cirka två till tre timmar per vecka. Det kan handla om att göra dagliga promenader, cykelturer, gå upp och ner för trappor, simning eller städning.

Fördelar med motion

Det finns bara fördelar med att motionera och röra på sig. Med mer daglig motion kommer du snabbt att uppleva att du blir både starkare och piggare. Vår kropp är gjord för rörelse vilket innebär att vi måste röra på oss för att kunna må bra. Det finns gott om olika fysiska aktiviteter att välja mellan eller kombinera. Du kan till exempel utöva någon sport, vara aktiv inom friluftslivet, träna simning eller vattengymnastik, jobba i trädgården, ta sköna dagliga promenader, ge dig ut på fina cykelturer och mycket mer. All typ av motion eller rörelse som är regelbunden och som vi tycker om att göra minskar risk för psykisk ohälsa, cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

Undvik att sitta still

Stillasittande är ett problem i alla åldrar. Många sitter still hela dagen på jobbet, äldre som sitter stilla och inte rör på sig samt yngre som sitter stilla både i skolan och hemma. Därför är det viktigt att se till att inkludera någon form av rörelse samt motion i vardagen. Du behöver inte gå till ett gym för att träna dina muskler utan du kan träna hemma med enkla hjälpmedel som exempelvis hantlar. För dig som vill träna din midja finns ett nytt hjälpmedel, Waist trainer, en träningskorsett som du kan hitta hos eStore till ett mycket bra pris. Med denna träningskorsett kommer du att få både snabba och långsiktiga resultat. Waist Trainer kommer inte bara att hjälpa till att forma din midja utan kommer även att bränna fett samt ge dig en bättre hållning. Hos eStore kan du välja träningskorsetter i olika färger och storlekar.

Rörelse under vardagen

All rörelse under vardagen är bra för din hälsa oavsett om det är hushållsarbete eller arbete i trädgården. Men det finns ett enkelt knep för att öka din dagliga motion och träning. Ändra dina vardagsrutiner genom att till exempel kliva av bussen lite tidigare för att få en fin promenad hem, gå upp och ner för trappor (istället för att ta hissen), gå eller cykla till affären istället för att ta bilen. Planera in dagliga promenader i din rutin för att få motion men också för att få frisk luft.

Post a Comment